< Terug naar vorige pagina

Project

Vergeten op commando: Ontsnappen aan emotionele herinneringen

Emotionele herinneringen spelen een belangrijke rol in angststoornissen. Bestaande interventies gericht op het veranderen van dergelijke herinneringen sorteren echter geen blijvende effecten, wat de deur openzet voor de geleidelijke terugkeer van angstklachten. Nieuwe methoden om emotionele herinneringen te manipuleren en mensen te helpen om pijnlijke gebeurtenissen achter zich te laten zijn dus nodig. ‘Vergeten op instructie’ is een veelgebruikte techniek in onderzoek over neutrale, declaratieve herinneringen. We ontwikkelden recent een nieuwe vreesconditioneringsprocedure om ook het vergeten-op-instructie van emotionele herinneringen te onderzoeken. In een reeks studies vonden we dat mensen zich items die ze werden opgedragen te vergeten inderdaad minder goed herinnerden; bovendien vertoonden ze ook minder sterke psychofysiologische vreesreacties op dergelijke items. Ondanks het enorme potentieel van deze bevindingen voor geheugeninterventies, blijven veel fundamentele vragen nog onbeantwoord. Dit onderzoeksvoorstel wil onze eerdere bevindingen bevestigen en uitbreiden, door a) manipulatie van experimentele en biologische factoren die het ‘vergeten op instructie’- effect kunnen beïnvloeden, b) onderzoek van individuele kenmerken die dit effect mogelijk vergemakkelijken of belemmeren, en c) ‘vergeten op instructie’ ook uit te proberen voor eerder verworven, opnieuw opgehaalde herinneringen in plaats van net gevormde herinneringen.

Datum:1 okt 2021 →  Heden
Trefwoorden:directed forgetting, instructed forgetting, emotional memory, memory modification, fear conditioning
Disciplines:Psychofysiologie, Leren en gedrag