< Terug naar vorige pagina

Project

Heroverweging van Perifeer Symfonisme: Transculturele vorm en glokaal modernisme in het Fin de Siècle

Dit project is de eerste grootschalige studie van het vroege muzikale modernisme rond 1900 vanuit een globaal perspectief. Het richt zich op de perifere symfonieën van reizende componisten die buiten de Oostenrijks-Duits georiënteerde Europese canon vallen. Deze studie suggereert dat dergelijke muziek een lang verwaarloosde transculturele modernistische stijl vertoont die de heersende kosmopolitische en nationalistische idiomen integreert, een kwaliteit die de internationale verspreiding  van de symfonie in die tijd weerspiegelt. Op basis van onderzoek van de ordening van het muzikale materiaal in deze werken, stel ik een nieuw muziekanalytisch model voor om de interactie tussen kosmopolitische en nationalistische tendensen in de muzikale vorm te verklaren. Dit transculturele fenomeen wordt vervolgens onderzocht via de sociologische notie van 'glokalisatie', waarmee ik een nieuwe theorie van het vroege muzikale modernisme ontwerp die rekening houdt met deze globaliserende ontwikkelingen - het zogenaamde 'glokale muziekmodernisme'. De resultaten hiervan zullen naar verwachting een cruciale methodologische doorbraak betekenen voor de studie van het muziekmodernisme in een globale context, waarin transculturele hybridisering van muziekidiomen immanent is.

Datum:1 nov 2021 →  Heden
Trefwoorden:musical form, transculturalism, global modernism
Disciplines:Muziektheorie en -schrijven, Muziek niet elders geclassificeerd