< Terug naar vorige pagina

Project

Interpreteerbare kwalitatieve evaluatie van online aanbevelingssystemen.

Individuen vertrouwen vaak op aanbevelingen van anderen bij het nemen van routinematige, dagelijkse beslissingen. Aanbevelingsalgoritmen die dit gedrag nabootsen, zijn essentieel voor het succes van e-commerce. Een open vraag is waarom algoritmen deze aanbevelingen doen. Dit is problematisch gezien dat de meest nauwkeurige algoritmen voor machine learning black-box-modellen zijn en we een dynamische omgeving hebben waarin mogelijk meerdere modellen worden geïmplementeerd en periodiek opnieuw worden getraind. Aangezien elke organisatie menselijk toezicht en besluitvorming nodig heeft, is er behoefte aan inzicht in gebruikersgedrag en interacties met aanbevelingen van black-box machine learning-algoritmen. Traditioneel worden twee aanbevelingssystemen vergeleken op basis van één statistiek, zoals de click-through-rate na een A/B-test. We zullen de prestaties van online aanbevelingssystemen kwalitatief beoordelen door patronen bloot te leggen die kenmerkend zijn voor de verschillen in beoogde gebruikers en items. We stellen voor om interpreteerbare machine learning toe te passen, waarbij het doel is om verklaringen te produceren die kunnen worden gebruikt om menselijk begrip en beslissingen te ondersteunen. Aan de hand van ontdekte interpreteerbare associatieregels en, mogelijk gegroepeerde, counterfactual verklaringen, genereren we waarom aanbevelingssysteem A beter (of slechter) presteert dan aanbevelingssysteem B.
Datum:1 okt 2020 →  30 sep 2021
Trefwoorden:MACHINAAL LEREN, DATA MINING
Disciplines:Datamining, Machine learning en besluitvorming