< Terug naar vorige pagina

Project

Regelstrategieën voor geoptimaliseerde prestaties van eco-aandrijflijnen

Op besturing gerichte modellen die bedoeld zijn om prestaties te voorspellen als functie van het motorontwerp en de bedrijfsomstandigheden, zijn onlangs ontwikkeld voor kalibratiedoeleinden. Bij het omgaan met conventionele ICE-aandrijflijnen is het doel van deze strategieën meestal om de uitstoot van vervuilende stoffen en het brandstofverbruik te verminderen, waarbij bepaalde door de bestuurder gevraagde vermogensprestaties worden gegarandeerd. De genoemde regelstrategieën hebben uiteraard een impact op het ervaren geluids- en trillingscomfort. De belangrijkste uitdaging heeft betrekking op het ontwikkelen van real-time besturingsmodellen met betrekking tot kalibratieparameterinstellingen met multi-objectieve doeleinden, waarbij voor elke bedrijfstoestand de beste afweging wordt gezocht in termen van motorvermogen, eco-efficiëntie en NVH. Voor dit doel is inzicht in de impact van de parameterinstellingen van de elektronische regeleenheid op de eco-efficiëntie en de NVH essentieel. Vertrekkend van de klankontleding & synthese, zullen modelleringsaannames worden gemaakt door middel van component TPA om een volledig voertuiggeluid “ensemble” te bekomen. Deze benadering zal worden toegepast op industriële relevante cases voor hybride en puur elektrische aandrijflijnen en zal worden voortgezet door het gebruik van een multi-attribuut 1D-simulatieomgeving en getest door middel van HIL- en XIL-platforms. Ten slotte wordt een uitbreiding van de ontwikkelde technologie naar eVTOL (elektrisch verticaal opstijgen en landen) bestudeerd.

Datum:22 apr 2021 →  Heden
Trefwoorden:Transfer Path Analysis, Noise Vibration Harshness, Sound Synthesis, eVTOL, Hardware In the Loop, Control models
Disciplines:Akoestiek, geluid en trillingsgerelateerde ingenieurskunde, Signaalverwerking
Project type:PhD project