< Terug naar vorige pagina

Project

Ongelijkheid socialiseren. De ontwikkeling van status-stereotypen bij kinderen in vier Europese landen. (FWOAL956)

Deze studie tracht te achterhalen wanneer en hoe jonge kinderen de cognitieve vaardigheden ontwikkelen om ongelijkheden in sociale status waar te nemen. Ondanks het feit dat zowel ‘socialisatie’ als
‘ongelijkheid’ sociologische sleutelbegrippen zijn, is er verrassend weinig onderzoek naar de wijze waarop jonge sociale actoren leren om anderen rondom hen als ‘ongelijk’ te zien en te beoordelen. Met behulp van een speciaal ontwikkelde visuele methode, toegepast op een steekproef van 4- tot 12-jarigen, zal deze studie trachten te achterhalen op welk punt jonge kinderen anderen als systematisch
‘verschillend’ van mekaar beginnen te zien; wanneer ze zulke verschillen gaan relateren aan ‘ongelijkheid’ (i.e. een rang in een status-hiërarchie) en hoe hun perceptie van deze ongelijkheid ten slotte hun morele oordelen over verschillende sociale categorieën beïnvloedt. Met behulp van een comparatieve aanpak zal dit onderzoek ten slotte trachten na te gaan hoe kinderlijke opvattingen over status en ongelijkheid zelf gevormd worden door de bredere samenleving waarin kinderen opgroeien. Hiervoor zullen de resultaten van het onderzoek bij Vlaamse kinderen vergeleken
worden met een vergelijkbare steekproef van kinderen in Noorwegen
(Oslo), het Verenigd Koninkrijk (Londen) en Servië (Nis).
Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2023
Trefwoorden:sociology, child, gender, social class
Disciplines:Sociale perceptie en cognitie, Socialisatie, Sociologie van kind, adolescentie en jeugd, Sociologie van gender- en genderrelaties, Sociologie van sociale klasse