< Terug naar vorige pagina

Project

Erasmus+ KA202 Project: Ludiq'tées (R-10146)

In het algemeen gaat de kennis van de Franse spelling er op achteruit. Volgens een studie van het interimbureau Qapa telde een CV in 2018 in Frankrijk gemiddeld 17 fouten, tegenover 13 fouten 3 jaar eerder. Sommige fouten volstaan echter voor een recruiter om een sollicitatie definitief te verwerpen. Een artikel in het tijdschrift "Le Point" van 16/12/17 ging zelfs zo ver om het probleem aan de kaak te stellen: "Als leerkrachten spellingsfouten maken". De vorige Franse onderwijsminister, Najat Vallaud-Belkacem, pleitte zelfs voor "dagelijkse dictees op school". Volgens een nieuw decreet in Wallonië zal een betere kennis van het Frans niet alleen een prioriteit zijn voor nieuwkomers, maar voor alle Belgen die op school grote moeilijkheden hebben met de taal. Alle Vlaamse universiteiten kwamen samen nadat er een (aanhoudende) daling van de kennis van het Frans werd vastgesteld bij leerlingen die het middelbaar onderwijs verlieten. Deze universiteiten plegen overleg met alle betrokken partijen: inspectie, pedagogische begeleiding, kabinet van de minister en het Vlaams Departement Onderwijs. De projectpartners gaan akkoord met de verklaring en de urgentie, maar niet met het traditionele en nogal simplistische antwoord "dagelijkse dictees op school". Dagelijkse dictees zullen de situatie niet verbeteren. Leerkrachten en leerlingen keuren zelfs traditionele dictees af en terecht, want ze voorzien nauwelijks of geen remediëring. Een andere pedagogische aanpak is nodig. Het gaat erom een nieuw, pedagogisch hulpmiddel te creëren om de kennis van de Franse spelling te verbeteren, namelijk "dictee 2.0" dat het genre heruitvindt. Resultaat: - een verzameling van interactieve dictees die alle belangrijke en veel voorkomende moeilijkheden van de Franse taal bevatten, met de mogelijkheid om een dictee te kiezen naargelang drie moeilijkheidsgraden, de resultaten te bewaren en een evaluatie van de resultaten van een reeks dictees te maken. - een videopresentatie - een ondersteunende module voor leerkrachten en coachen. Dit is nodig, want deze paradigmaverschuiving kan negatieve reacties uitlokken bij leerkrachten die nog gehinderd worden door traditionele onderwijsgewoontes. - een module om dictees te creëren en waarin leerkrachten hun eigen dictees kunnen ingeven, de woorden kunnen definiëren die geschreven zullen worden door de leerling, de regels kunnen vastleggen die bepalen of een antwoord juist of fout is, uitleg kunnen toevoegen aan bepaalde woorden indien nodig. Ze kunnen een geluidsopname maken van de tekst en dit gemakkelijk integreren in de applicatie. Consortium: Het consortium, dat 7 partners uit 5 landen samenbrengt (BE, LU, FR, LT en CY), zal bestaan uit spelers van initiële en voortgezette beroepsopleidingen (level 1 tot 5 van het EQF), experten coach-the-coach, specialisten in het creëren van online leerhulpmiddelen en programmeurs gespecialiseerd in onderwijs.
Datum:1 sep 2019 →  28 feb 2022
Trefwoorden:taaldidactiek
Disciplines:Menselijk georiënteerd design, Andere sociale wetenschappen niet elders geclassificeerd, Taalverwerving, Sociolinguïstiek, Andere taal- en literatuurwetenschappen niet elders geclassificeerd
Project type:Samenwerkingsproject