< Terug naar vorige pagina

Project

Een cross-culturele vergelijking omtrent de informatie en misinformatie door influencers op Youtube en politieke betrokkenheid bij jongeren

Social media influencers communiceren in toenemende mate over politieke thema’s. Ondanks het gegeven dat deze informatie jongeren kan aansporen om zich te engageren, kunnen ze ook blootgesteld worden aan misinformatie van SMI. Het zijn voornamelijk jongeren die het vatbaar zijn voor politieke (mis)informatie, aangezien zij hun politieke identiteit aan het exploreren. Tot op heden heeft literatuur echter geen inzicht geboden in (1) welk soort politieke (mis)informatie verstrekt wordt door SMI, (2) hoe blootstelling aan deze informatie de politieke betrokkenheid van jongeren beïnvloedt, en (3) welke vaardigheden jongeren kunnen ontwikkelen om misinformatie verspreid door SMI te herkennen. Om deze cruciale onderzoeksleemtes op te vullen zal ik gebruik maken van een vergelijkende semi-geautomatiseerde inhoudsanalyse in twee landen om een systematisch overzicht te geven in het type van SMI's politieke (mis-)informatie. Voortbouwend op deze inzichten zal ik een longitudinale studie met drie tijdsintervallen uitvoeren, om de onderliggende processen en condities die de impact tussen blootstelling aan politieke (misinformatie) door SMI en politieke betrokkenheid bij jongeren te verklaren. De inhoudelijke analytische gegevens zullen verder worden gekoppeld aan de antwoorden van de jongeren op de enquête van het panelonderzoek. De bevindingen uit dit doctoraat zullen cruciale implicaties hebben voor onderzoek omtrent politieke communicatie en voor politieke educatie en mediawijsheid.

Datum:1 apr 2021 →  Heden
Trefwoorden:social media influencers, political information and misinformation, adolescents
Disciplines:Politieke communicatie, Media-educatie, Media- en communicatietheorie, Onderzoek van mediapubliek, Digitale media
Project type:PhD project