< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Participatie en onderzoek combineren via burgerwetenschap : het voorbeeld van Straatvinken

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Het project Straatvinken ontstond in de context van verhitte debatten over mobiliteit in Antwerpen. De bouw van de Oosterweelverbinding, een tunnel die de Antwerpse ring sluit, lokte immers heel wat protest uit. Daarbij gingen burgergroepen ook zelf aan de slag en stelden ze eigen ontwerpen voor, met het overkappen van de Antwerpse ring als meest sprekende voorstel. Voor de vervoerregio Antwerpen werd in 2017 een ‘toekomstverbond’ gesloten tussen een aantal burgerbewegingen enerzijds en de Stad Antwerpen en de Vlaamse Overheid anderzijds. Als doel heeft dit toekomstverbond het streven naar een modal shift in de Antwerpse vervoerregio van 70/30 naar 50/50 wat betreft verplaatsingen (Figuur 1). Onder de vlag van de Ringland Academie zoekt één van de burgerbewegingen (Ringland) samenwerking met onderzoekers wat resulteert in burgerwetenschapsprojecten zoals Straatvinken. Het streven naar een meer duurzame modal split vormde de aanleiding voor het Straatvinken burgerwetenschapsproject. Het idee was eenvoudig: laat burgers op een afgesproken dag een uur lang het verkeer in hun straat tellen, en dat elk jaar tot en met 2030. De eerste twee edities zijn reeds achter de rug (2018 en 2019) en gaandeweg ontdekten zowel betrokken burgers als onderzoekers de meerwaarde van dit initiatief. De wetenschappelijk opzet is jaarlijkse data te verzamelen over de modal split op straatniveau, waarmee we dan verdere analyses kunnen doen en zo bevindingen kunnen doen over het verplaatsingsgedrag van burgers op straatniveau.
Tijdschrift: Tijdschrift Vervoerswetenschap
ISSN: 1571-9227
Issue: 3
Volume: 56
Pagina's: 30 - 37
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Closed