< Terug naar vorige pagina

Project

Voorbij de hype: in welke mate vormen interactie, co-creatie en participatie de sleutel tot het toekomstige publieke omroepproject? Een comparatieve analyse van multi-platform formats binnen publieke omroepen (FWOTM789)

Uitleg over de overgang van Public Service Broadcasting (PSB) naar Public Service Media (PSM) in een digitale omgeving, wijzen wetenschappers vaak op de noodzaak van een ander soort relatie tussen doelgroepen en publieke omroepen. Het is nodig, zo stellen ze, om het 'publiek' in PSM te heroverwegen. Toegegeven, de publieke omroepen ondervinden moeilijkheden om de kansen die digitalisering biedt te benutten. Het overschrijden van de grenzen van traditionele, top-down en hoog geformatteerde uitzendingen en het bereiken van diverse en fragmentarische doelgroepen is een uitdaging. Het voorgestelde onderzoek (1) bespreekt, conceptualiseert en operationaliseert de concepten van interactie, co-creatie en participatie, die, na de belangrijkste PSM-literatuur, de sleutel zijn tot de overgang van PSB naar PSM; (2) analyseert of en hoe publieke omroepen deze tot nu toe grotendeels retorische begrippen in de praktijk hebben omgezet; en (3) evalueert kritisch of interactie, co-creatie en participatie inderdaad essentieel zijn voor het bereiken van PSM. Een vergelijkend casestudyontwerp is goedgekeurd om multi-platformdiensten te analyseren die in de afgelopen 5 jaar zijn ontwikkeld (gericht op meer 'volwassen' multi-platformdiensten, in tegenstelling tot services die zijn gelanceerd in de zeer exploratieve eerste fasen van internetuitbreiding van de publieke omroep ) door publieke omroepen in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Vlaanderen en Nederland.
Datum:1 okt 2015 →  17 dec 2019
Trefwoorden:Public Service Media, Public Service Broadcasting
Disciplines:Communicatiewetenschappen niet elders geclassificeerd