< Terug naar vorige pagina

Project

Sociale upgrading van global waardeketens: sociale versus commerciële bedrijven

Het onderwerp van dit doctoraatsproject is de sociale upgrading van globale waardeketens. Meer specifiek zal dit project zich richten op de strategieën die bedrijven gebruiken om hun sociale en milieugerelateerde praktijken te verspreiden naar hun globale leveranciers. Het doel van dit onderzoek is te begrijpen hoe bedrijven succesvolle sociale upgrading van hun leveranciers mogelijk maken en of deze sociale upgrading ook hand in hand gaat met economische upgrading. Als empirische context zullen we een steekproef van sociale ondernemingen en commerciële ondernemingen gebruiken om een vergelijking tussen verschillende soorten ondernemingen mogelijk te maken. Sociale ondernemingen hebben doorgaans zowel een economische als een sociale doelstelling. Dit zou kunnen leiden tot zeer verschillende strategieën en implementatie niveaus van sociale en milieugerelateerde praktijken in vergelijking met commerciële ondernemingen. Daarnaast zal de rol van de instituties van gast -en thuisland worden onderzocht.

Datum:11 feb 2021 →  Heden
Trefwoorden:global value chain, social enterprise, social upgrading
Disciplines:Bedrijfseconomie
Project type:PhD project