< Terug naar vorige pagina

Project

Meritocracy in Media: De Invloed van Representaties van Meritocratie in Televisie en Videogames

Onderzoek heeft aangetoond dat wereldwijd tweederde van alle individuen meritocratische opvattingen heeft over de samenleving waarin ze leven (Mijs, 2019). Meritocratische overtuigingen kunnen worden gedefinieerd als de overtuiging dat de samenleving eerlijk is gestructureerd, waarbij iedereen gelijke kansen heeft om succesvol te worden. Als zodanig wordt succes beschouwd als een persoonlijke verantwoordelijkheid. Er is een grote hoeveelheid literatuur gewijd aan het begrijpen hoe meritocratische overtuigingen worden gevormd. De belangrijkste theorieën in deze literatuur zijn de system justification theory (Jost & Banaji, 1994) en de social identity theory (Tajfel, 1979), aangezien ze verklarende mechanismen bieden om de dominantie van meritocratische overtuigingen in de huidige samenleving te begrijpen. Een cruciaal socialisatiemiddel dat grotendeels ontbreekt in dit onderzoeksgebied zijn (gaming) media. Deze lacune is bekritiseerd in een van de weinige onderzoeken waarvan de bevindingen suggereerden dat televisiemedia een rol speelden bij het ondersteunen van meritocratische overtuigingen (Stavrositu, 2014).

Het huidige project wil deze lacune aanpakken en de rol van televisie en gaming media bij het genereren en ondersteunen van meritocratische overtuigingen grondig analyseren. Een eerste deel van dit project zal de prevalentie van meritocratische beelden in populaire televisieprogramma's, films en videogames documenteren. Een tweede deel van deze studie bestaat uit een longitudinale en interculturele studie waarin aandacht wordt besteed aan de mechanismen die de relaties tussen (gaming) mediagebruik en meritocratische overtuigingen verklaren. De studie is georganiseerd onder adolescenten omdat de ontwikkelingsperiode van de adolescentie cruciaal is in termen van de ontwikkeling van maatschappelijke overtuigingen.

Datum:13 jan 2020 →  10 sep 2021
Trefwoorden:Meritocracy, Wellbeing
Disciplines:Media- en communicatietheorie
Project type:PhD project