< Terug naar vorige pagina

Project

Concurrentie, prijsverschillen en de rol van overheidstussenkomst in globaliserende consumentenmarkten

Het proces van globalisering heeft niet alleen betrekking op de productiezijde via de ontwikkeling van globale waardeketens, maar ook op de consumentenmarkten via grotere distributienetwerken en een stijging van de grensoverschrijdende consumentenhandel. Dit project onderzoekt concurrentie, prijsverschillen en de rol van overheidstussenkomst in globaliserende consumentenmarkten. Het eerste deel behandelt de Europese voedingssector. We beginnen met een grondige analyse van de biermarkt om de determinanten van prijsverschillen te achterhalen. We concentreren ons op de rol van consumentenpreferenties, onderhandelingsrelaties tussen producenten en retailers, en de interactie met nationaal belastingbeleid. Nadien veralgemenen we de analyse tot een groot aantal voedingscategorieën. Dit deel neemt de mate van nationale marktsegmentatie als gegeven. Het tweede deel van het project onderzoekt concurrentie en internationale prijsverschillen in de automarkt, de markt van consumentenelektronica en mobiele telecom. Dit deel wil veranderingen in de mate van nationale marktsegmentatie beter begrijpen, in het bijzonder de rol van regulering en de impact op concurrentie en internationale prijsverschillen. Het project combineert innovatieve theoretische economische modellering met een rigoureuze empirische analyse. Na modelvalidatie worden counterfactual simulaties uitgevoerd om conclusies te trekken voor de efficiëntie- en verdelingseffecten (tussen landen, ondernemingen en consumenten).

Datum:1 jan 2021 →  Heden
Trefwoorden:Imperfect competition and market power, International price dispersion, Market integration and regulation
Disciplines:Innovatie en technologiemanagement, Industriële economie, Internationale economie