< Terug naar vorige pagina

Project

De rol van herhaling voor het leren van woordcombinaties via leesteksten. Een replicatiestudie van Webb, Newton, en Chang (2013)

Dit onderzoek replicieert de studie van Webb, Newton en Chang’s (2013) over incidenteel leren van woordcombinaties. Ook al is er recent meer onderzoek naar het leren van woordcombinaties, de meeste studies hebben data verzameld bij universiteitsstudenten. Verder is er nog geen enkele studie die de grote effecten van Webb e.a. heeft kunnen bevestigen. In dit onderzoeksproject zullen we data verzamelen bij twee steekproeven van universiteitsstudenten (Vlaanderen en Polen) en een niet-universitaire steekproef (leerlingen in het secundair onderwijs in Vlaanderen). In tegenstelling tot de oorspronkelijke studie zullen wij een binnenproefdesign hanteren. Deelnemers zullen een tekst lezen en er tegelijkertijd naar luisteren. De tekst bevat woordcombinaties die 1, 5, 10 of 15 keer voorkomen. We veronderstellen dat de leerwinsten kleiner zullen zijn dan in de oorspronkelijke studie en dat ze zullen afhangen van de algemene lexicale voorkennis van de leerders.

Datum:1 sep 2019 →  30 sep 2022
Trefwoorden:replicatie, woordcombinaties, collocaties, Engels, lezen, herhaling
Disciplines:Taaldidactiek, Engelse taal, Taalverwerving