< Terug naar vorige pagina

Project

Gedragseconomie in het onderwijs

De theorie van menselijk kapitaal voorspelt dat een hogere opleiding gemiddeld genomen leidt tot een hoger loon. Dit doctoraat onderzoekt hoe inzichten van gedragseconomie kunnen gebruikt worden in onderwijs. Om de rol en effectiviteit van gedragseconomische tools te bepalen, organiseren we grote randomized controlled trials in Vlaamse secundaire scholen en op het online platform www.gonna.be . In het eerste onderzoeken we hoe en welke inzichten van gedragseconomie leerlingen kunnen nudgen richtingen bepaalde studierichtingen. In het tweede onderzoeken we hoe suboptimale financiële beslissingen kunnen voorkomen worden. Aangezien die suboptimale beslissingen voorkomen bij alle niveaus van opleiding en sociaal-economische status is er nood aan verder onderzoek naar het begrijpen en voorkomen voor gelijkaardige cognitieve denkfouten. Tot nu toe is er een gebrek aan onderzoek dat bestudeert welke interventies kunnen leiden tot betere beslissingen. Dankzij het fonds 'Baloise Chair to Financial Well-Being' lost dit doctoraat dat gebrek op.

Datum:4 jan 2021 →  Heden
Trefwoorden:Behavioral Economics, Education Economics
Disciplines:Gedragseconomie op microniveau, Gezondheids-, onderwijs en welvaartseconomie
Project type:PhD project