< Terug naar vorige pagina

Project

Reacties van gebruikers op multi-sensorische producten

Het voorgestelde doctoraatsonderzoek heeft tot doel de invloeden van multi-sensorische integratie op verschillende aspecten van perceptie te analyseren. Het bestaat uit drie hoofdcomponenten, exploratie, specificatie en optimalisatie, met als doel een hoge nauwkeurigheid te bieden van meer algemene tot specifieke benaderingen voor het beoordelen van gebruikersreacties. De eerste fase omvat een uitgebreid onderzoek naar de emotionele dimensies die worden gemoduleerd door unimodale en cross-modale (bv. bimodale en tri-modale) eigenschappen die bestaan uit combinaties van auditieve, haptische en visuele attributen van producten. De tweede fase is gericht op het vinden van een geschikte combinatie van de perceptuele eigenschappen voor één set van cross-modale producten. Om dit te bereiken zal de gespecificeerde combinatie van de modaliteiten (bv. auditief + haptisch + visueel) worden toegepast op verschillende producttypes. De meest relevante emotietypes die in de eerste fase vastgesteld zijn, zullen worden gespecificeerd en gebruikt voor de metingen, samen met enkele utilitaire kwaliteiten. De derde fase is bedoeld voor het optimaliseren van de meetmethoden uitgevoerd in fase 2 en fase 1 voor een hogere nauwkeurigheid bij het evalueren van gebruikersreacties op multisensoriële (trimodale) kwaliteiten. Dit impliceert meer specifieke gevalsstudies voor het testen van verschillende perceptuele kwaliteiten van producten als geheel. De emotionele en utilitaire aspecten die moeten worden getest voor het evalueren en vergelijken van meerdere sensorische designs, zullen worden gecombineerd om de voorgestelde meting voor verschillende producten verder te ontwikkelen (samenwerking met bedrijven is mogelijk).

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:Affective responses, Multi-sensory integration, Product experience
Disciplines:Motivatie en emotie, Zintuiglijke processen en perceptie
Project type:PhD project