< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Wandelafstand naar halte bepaalt tram- en busgebruik : nabijheid belangrijker dan commerciële snelheid

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Dit najaar worden de openbaarvervoerplannen in de vervoerregio’s definitief vastgesteld. Daardoor zullen in vele steden en dorpen ontsluitende buslijnen vanaf eind 2021 geschrapt worden. Op kernlijnen verdwijnen veel tussenhalten op bestaande of ‘rechtgetrokken’ routes. Zeker in een stedelijke omgeving, met kortere verplaatsingen, bepaalt de wandelafstand naar de meest nabije halte in hoge mate of mensen voor de auto kiezen of voor de bus of de tram. Uit toetsing blijkt dat een gemiddelde wandelafstand van maximum 300 meter naar de meest nabije halte momenteel nog als praktijknorm geldt in Gent, en als dwingende norm geldt in OV- netten met groter reizigersgebruik, zoals Zürich en Genève. Tevens wordt die praktijknorm gehanteerd bij de geplande nether-structurering in Luik. De halteafstand beïnvloedt eveneens de wandelafstand naar de meest nabije halte. Daarom moet het OV-plan 2021 idealiter een moratorium op halteschrappingen en haltesamenvoegingen binnen de bebouwde kom
Tijdschrift: VERKEERSSPECIALIST (MECHELEN)
ISSN: 1379-4922
Volume: 272
Pagina's: 4 - 9
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Open