< Terug naar vorige pagina

Project

Inzicht in de wiskundige ontwikkeling van kinderen: de causale mechanismes van wiskundige taal en wiskundige vaardigheden

Wiskundige competentie heeft een positieve invloed op schoolprestaties. Studies benadrukken het effect van ruimtelijke vaardigheden op de wiskundige ontwikkeling van kinderen. Deze vaardigheden omvatten niet-taalkundige representaties, zoals mentale rotatie. Taal heeft echter ook een ruimtelijke component (zoals voorzetsels). Wiskundige taal (zoals ruimtelijke en numerieke termen) is een sterke predictor van wiskundige prestaties. Studies hebben tot nu toe het verband tussen specifieke wiskundige termen en wiskundige vaardigheden echter niet onderzocht. Dit onderzoek zal de mechanismen tussen taal en wiskunde onderzoeken door de effecten van wiskundige termen op wiskundige vaardigheden zorgvuldig te ontplooien. Studie 1 en Studie 2 zullen de ontwikkelingsveranderingen in de wiskundige taalvaardigheden van kinderen onderzoeken en kijken naar de verhouding met hun wiskundige ontwikkeling. Studie 3 zal de causale mechanismen tussen wiskundige taal en wiskundige vaardigheden onderzoeken. Studie 4 zal onderzoeken hoe taalverschillen wiskundige vaardigheden beïnvloeden. Deze resultaten zullen leiden tot een nauwkeurige operationalisatie van wiskundige taal en geven inzicht in het verband tussen verschillende wiskundige termen en verschillende wiskundige vaardigheden. Bovendien zullen de bevindingen bijdragen aan de kennis over de causale mechanismen tussen taal en wiskunde en over de relatie tussen taalverschillen en de ontwikkeling van wiskundige vaardigheden.

Datum:1 nov 2020 →  Heden
Trefwoorden:spatial language, mathematical cognition
Disciplines:Cognitieve en perceptuele ontwikkeling
Project type:PhD project