< Terug naar vorige pagina

Project

Vertrouwen en maatschappelijke impact in de deeleconomie: Een coöperatief voordeel?

Organisaties in de deeleconomie zoals Uber en Airbnb worden steeds vaker betwist omwille van hun negatieve maatschappelijke impact (Ertz & Leblanc-Proulx, 2018; Kuhn & Maleki, 2017): onevenwichtige marktmacht, slechte arbeidsomstandigheden, onduurzaam consumptiegedrag etc. Sommige auteurs beweren dat het coöperatief organisatiemodel, de zogenaamde platformcoöperaties, een oplossing voor deze problemen kan bieden door het genereren van vertrouwensrelaties zowel tussen gebruikers als met het platform, hierbij wordt sociaal kapitaal versterkt en uiteindelijk een grotere maatschappelijke impact bevorderd (e.g., Martin et al., 2017; Schneider, 2018). Dit project heeft als doel deze bewering empirisch te onderzoeken door 1) het fenomeen van platformcoöperaties en hun diversiteit in kaart te brengen en 2) door het verband te onderzoeken tussen platformcoöperaties en de drie verschillende bronnen van vertrouwen, namelijk a) vertrouwdheid door herhaalde interactie, b) berekening op basis van eigenbelang, en c) door normen die voorspelbaarheid creëren (Adler, 2001). De drie bronnen van vertrouwen zullen worden onderzocht in verschillende studies, verschillende empirische context en verschillende datasets. Dit project heeft tot doel bij te dragen aan de verdieping van de kennis van de deeleconomie door zijn bijdrage aan de schaarse literatuur over platformcoöperaties. Dergelijke kennis is cruciaal voor toekomstige ontwikkelingen in de deeleconomie die een positieve impact hebben.

Datum:1 nov 2020 →  Heden
Trefwoorden:Sharing economy, Circular economy, Sustainability transition
Disciplines:Organisatie- en managementtheorie
Project type:PhD project