< Terug naar vorige pagina

Project

Analyse op systeemniveau van aandrijflijnen door middel van numerieke simulatie en experimenten

De prestaties van mechatronische aandrijflijnen worden in grote mate bepaald door het dynamische gedrag van de belangrijkste componenten, namelijk de tandwielen en lagers. Het modelleren van tandwielen en lagers op componentniveau heeft de afgelopen jaren veel aandacht gekregen, wat heeft geleid tot de ontwikkeling van een aantal nauwkeurige tandwiel- en lagermodellen op basis van onder meer driedimensionale semi-analytische technieken, eindige elementen methoden en hybride benaderingen. Hoewel deze modellen het ontwerp en de analyse van tandwielen en lagers op componentniveau hebben verbeterd (bijv. Nauwkeurige voorspelling van interne kracht in lagers en dynamisch spanningsherstel in tandwielen), zijn ze in het algemeen niet geoptimaliseerd voor aandrijflijnanalyses op systeemniveau en voor de interactie met andere systeemcomponentmodellen (elektrische motoren, verbrandingsmotoren, koppelingen, enz.) op een nauwkeurige en rekenkundig efficiënte manier. Bovendien experimentele validatie van aandrijflijnmodellen op systeemniveau - waarbij de hoeveelheden van belang b.v. algemene trillings- en geluidsniveaus - komt nog zeldzamer voor in de literatuur, waardoor de industriële acceptatie van deze modelleringsbenaderingen wordt belemmerd. Het doel van dit doctoraat is tweeledig: ten eerste, de ontwikkeling van numerieke tandwiel- en lagermodellen die specifiek zijn toegesneden op aandrijflijnanalyse op systeemniveau [in een havengebaseerde simulatieomgeving]; ten tweede, de experimentele validatie van deze submodellen en van de algemene benadering op systeemniveau met behulp van een testopstelling van industriële complexiteit ontwikkeld tijdens en in dienst van dit doctoraat.

Datum:15 feb 2020 →  Heden
Trefwoorden:drivetrain, gearboxes, bearing, gear, vibrations, NVH
Disciplines:Numerieke modellering en design, Mechanische aandrijfsystemen
Project type:PhD project