< Terug naar vorige pagina

Project

Een verbeterd dynamisch belastingsmodel voor spoorwegbruggen op hogesnelheidslijnen dat rekening houdt met de interactie tussen voertuig en brug

Een nieuw belastingsmodel is nodig voor het ontwerp en de beoordeling van spoorwegbruggen op hogesnelheidslijnen omdat de huidige normen geen rekening houden met recent ontwikkelde treinstellen, die een afwijkende asconfiguratie hebben en sneller en zwaarder zijn dan de voertuigen waarvoor de huidige belastingsmodellen werden ontwikkeld. Daarom wordt een parametrisch belastingsmodel ontwikkeld, dat toelaat om de tekortkomingen weg te werken in het huidige model en dat aanpassingen aan nieuwe ontwikkelingen in de voertuigindustrie toelaat. In het kader van dit doctoraat wordt vooral gekeken naar volgende twee aspecten. Ten eerste, de ontwikkeling van een belastingsmodel op basis van de formulering van een invers probleem, waarbij de belasting onafhankelijk van de eigenlijke structurele configuratie wordt vastgelegd. Ten tweede, een meer gedetailleerde bepaling, die rekening houdt met de eigenschappen van de brug en het voertuig, en de mogelijk gunstige effecten van de interactie tussen voertuig en brug vastlegt.

Datum:9 nov 2020 →  Heden
Trefwoorden:vehicle-bridge-interaction, high-speed load model, additional damping, railway bridge, dynamic signatures, high-speed trains
Disciplines:Structurele ingenieurskunde niet elders geclassificeerd, Infrastructuur engineering en assetmanagement
Project type:PhD project