< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Het loflied van de aardappel

Boekbijdrage - Hoofdstuk

INLEIDING Voor de hiernavolgende tekst had ik (M. Asperges) jaren geleden een werktekst geschre-ven die ik kon gebruiken in het regentaat, de huidige lerarenopleiding, voor het secundair onderwijs. De andere collega's hebben deze tekst bewerkt tot wat hij nu is. Anekdote: Ooit gaf ik les in de afdeling algemene vakken van het toenmalige regentaat (leraren-opleiding). Als bioloog kreeg ik toen de opdracht Frans te geven in het 3 de jaar Frans-geschiedenis of Frans-biologie. Gezien mijn dubbel diploma, Nederlands (licentie en doctoraat) en Frans (kandidaturen) en een benoeming voor algemene vakken, was dit niet onmogelijk! De lessen waren gegroepeerd rond het thema 'l'Usage de la pomme de terre dans un cours de biologie'. De studenten en ikzelf hebben er mooie herinneringen aan overgehouden. Het was wel verwonderlijk dat vele studenten dachten dat de zoete aardappel een kweekvariƫteit was van de gewone aardappel terwijl deze laatste (So-lanum tuberosum) behoort tot de nachtschadefamilie en de zoete aardappel (Ipomoea batatas) tot de windefamilie. I-DIDACTIEK EN METHODIEK I.1 Even opfrissen. We trachten om zowel onderzoekend als illustratief tewerk te gaan. Het experimenteel onderzoek van de aardappel verloopt volgens de 'Observeren en oriƫnteren-Voorberei-den-Uitvoeren en evalueren-Rapporteren' methode of de OVUR-methode. Met deze me-thode kunnen niet alleen verplichte vakgebonden eindtermen (ET), specifieke eindtermen (SET) voor de richtingen in de derde graad ASO en leerplandoelstellingen in de derde graad TSO maar ook vakoverschrijdende eindtermen (VOET) voor de derde graad ASO, TSO en BSO worden nagestreefd. In het ASO, TSO en ook in het BSO kan je in zeer veel lessen met een aardappel illustra-tief of onderzoekend te werk gaan. Ook in de richting STEM kun je individueel of in klei
Boek: VOB jaarboek 2018
Pagina's: 73 - 116
Jaar van publicatie:2018
Toegankelijkheid:Closed