< Terug naar vorige pagina

Project

Adaptiviteit in complexe taaltaken in game-gebaseerde leeromgevingen

Dit doctoraat wordt uitgevoerd in het kader van een Baekeland-mandaat in samenwerking met Linguineo BVBA. Linguineo ontwikkelt game-gebaseerde applicaties voor taalleren en merkt de nood van gebruikers aan adaptiviteit binnen complexe taaltaken in de applicaties. Onder ‘complexe taaltaken’ verstaan we taak-gebaseerde taalactiviteiten. Complexe taaltaken gaan de oefening voorbij en bevatten verschillende taaltaken. Het doel is om taal op een betekenisvolle manier te gebruiken (Ellis 2003; East 2017). Een voorbeeld van zo'n taak is naar de winkel gaan. Daarvoor schrijf je een lijstje op met producten die je nodig hebt, lees je de productomschrijving in de winkel, spreek je tegen de winkelbediende, etc. Kortom, je bent op verschillende manieren met taal bezig (schrijven, luisteren, lezen, praten), maar op een betekenisvolle manier. Het doel is niet om een bepaalde werkwoordsvorm leren, maar om op het einde van de dag je inkopen in de winkelkar te hebben. Verschillende lerenden leren op een andere manier, hebben een ander beginniveau en maken andere fouten. Bijgevolg hebben taallerenden een adaptieve leeromgeving nodig die zich aanpast aan hun noden. Hoewel er in de literatuur een stijgende interesse is in adaptiviteit in computer- en game-gebaseerd leren (Basu, Biswas & Kinnebrew 2017; Mavroudi, Giannakos & Krogstie 2017; Vanbecelaere et al. 2019; Afini Normadhi et al. 2019), blijft adaptiviteit in complexe taaltaken weinig onderzocht. Het doel van dit doctoraat is (1) het maken van een framework voor adaptiviteit bij complexe taaltaken en (2) het inbouwen en evalueren van adaptiviteit in de taalleeromgevingen. Om dit te onderzoeken werden er 4 werkpakketen opgesteld. In werkpakket 1 gaan we het framework voor (effectiviteit van) adaptiviteit bepalen. In welk opzicht willen we de leeromgeving adaptief maken? Wat zijn de noden van de gebruikers precies? Welke data hebben we nodig om een learner model te creëren? In werkpakket 2 en werkpakket 3 gaat het om waar we de leeromgeving precies adaptief willen maken. Deze twee werkpakketen verlopen analoog. In werkpakket 2 onderzoeken we adaptiviteit tussen de taken (taakselectie en taakvolgorde). In werkpakket 3 nemen we adaptiviteit binnen de taak onder de loep. Hiervoor zien we drie mogelijkheden, (1) de hints, (2) de complexiteit van uitingen van de chatbot en (3) de manier van interactie met de chatbot (antwoord voluit schrijven, antwoord inspreken, meerkeuze). Op basis van de output van werkpakket 1 gaan we de meest relevante optie uitkiezen voor de studie. De geïmplementeerde adaptiviteit zal in werkpakket 2 en 3 ook geëvalueerd worden. In werkpakket 4 gaan we onderzoeken hoe we nu informatie over het leerproces van de lerende voor de leerkracht kunnen visualiseren. Daarbij willen we nagaan hoe technologie en docent maximaal op elkaar kunnen worden afgestemd om de lerende optimaal te ondersteunen bij het leerproces.

Datum:28 jul 2020 →  Heden
Trefwoorden:compter-based language learning (CALL), adaptive learning, educational technology
Disciplines:Educatieve technologie
Project type:PhD project