< Terug naar vorige pagina

Project

Platform Revolutie vanuit de Marge: Hoe E-commerce Platformen de Peri-urbane Ruimten in China Transformeren

Chinese providers van e-commerce platformen zijn uitgegroeid tot heuse concurrenten van westerse bedrijven. Dit project onderzoekt de snelle uitbreiding van de Chinese e-commerce en de hieruit voortkomende sociaal-ruimtelijke veranderingen. Ik breng een tot dusver afwezige geografische benadering naar voor die bijdraagt tot een begrip van de rol van geografie in de groei van de platformeconomie en tot een theoretisering van de veranderende relaties tussen staat, kapitaal en burgerschap in China. Vooreerst biedt dit project een nieuwe kijk op de katalyserende factoren in de ontwikkeling van de platformeconomie. Daar waar de literatuur deze groei afzonderlijk ziet van bredere veranderingen in China, beschouw ik deze als deel uitmakend van China’s economische en territoriale herstructureringen om accumulatie en legitimatiecrisissen op te lossen. Vervolgens vestig ik de aandacht op e-commerce clusters in peri-urbane gebieden, die niet alleen het gevolg zijn van de ecommerce economie maar deze ook in stand houden. Zodoende pak ik de overwegend stedelijke focus in de literatuur over platformkapitalisme aan. Ik verplaats de conceptuele focus van land (dominant in Chinese stedelijke studies) naar commercie en arbeid om te illustreren hoe e-commerce de territoriale organisatie, het accumulatieproces en het dagelijkse leven in deze gebieden transformeert. Deze analyse zal autoriteiten informeren over de mogelijkheden en uitdagingen van e-commerce voor territoriale ontwikkeling.
 

Datum:1 okt 2020 →  1 nov 2023
Trefwoorden:Platform capitalism, e-commerce, uneven development
Disciplines:Innovatie, onderzoek en ontwikkeling, technologische verandering, intellectuele eigendomsrechten, Gebiedsstudies, Economische geografie, Sociale geografie, Stedelijke en regionale geografie