< Terug naar vorige pagina

Project

Een Economisch Perspectief op de Rol van Gezinsstructuur en Onderwijs als Determinanten van Criminaliteit

Dit onderzoeksproject gebruikt quasi-experimentele methoden op administratieve populatiegegevens om te onderzoeken of gezinsstructuur en onderwijs een oorzakelijk effect hebben op de criminele uitkomsten van kinderen. Eerst gebruik ik ‘family fixed effects’ en meerlingen als een instrument om te schatten of geboortevolgorde en gezinsgrootte de kans op criminaliteit beïnvloeden. Verder maak ik gebruik van ‘coarsened exact matching’ en een ‘bounding analyse’ om te onderzoeken of kinderen die zijn opgegroeid in een gezin met ouders van hetzelfde geslacht meer kans hebben op criminaliteit dan kinderen die zijn opgegroeid in een gezin met ouders van verschillend geslacht. Vervolgens beschouw ik onderwijs als een potentiële determinant van criminaliteit in een regression discontinuity design. Door criminele uitkomsten te vergelijken van studenten die nauwelijks wel en niet geslaagd zijn voor de gestandaardiseerde eindexamens in Nederland, schat ik het effect van vroegtijdig schoolverlaten op criminaliteit. Tot slot onderzoek ik het effect van een schoolrichting op criminaliteit. Door lijsten van de middelbare schoolvoorkeuren van studenten in Finland te observeren, vergelijk ik de criminele uitkomsten van studenten die zich nauwelijks hebben ingeschreven voor het algemeen onderwijs (en in plaats daarvan zijn ingeschreven in het beroepsonderwijs) met de uitkomsten van studenten die zich nauwelijks hebben kunnen inschrijven in het algemeen onderwijs.
 

Datum:1 okt 2020 →  30 jun 2021
Trefwoorden:Determinants of Crime, Causal Inference, Administrative Population Data
Disciplines:Culturele economie, economische sociologie, economische antropologie, Oorzaken en preventie van criminaliteit