< Terug naar vorige pagina

Project

Effecten van taakparaatheid op L2-prestaties en acquisitie

In de afgelopen decennia hebben wetenschappers op het gebied van taakgericht taalonderwijs verschillende factoren geïdentificeerd die de prestaties van de tweede taal beïnvloeden. Een van de meest essentiële factoren die betrekking hebben op de procedure en uitvoering van doeltaken, is taakparaatheid. In de meeste onderzoeken wordt aangenomen dat de complexiteit, nauwkeurigheid, vloeiendheid en algehele kwaliteit van L2-uitvoer worden beïnvloed wanneer leerlingen de kans krijgen om hun spraak te plannen, zowel vóór als tijdens de uitvoering van de taak (bijv. Foster & Skehan, 1996; Yuan & Ellis, 2003; Skehan & Foster, 2005). Het huidige voorstel heeft tot doel de impact van pre-task planning en online planning op L2 mondelinge prestaties en acquisitie te onderzoeken en het beoogt voort te bouwen op bestaande studies door 1) het onderzoeken van de effecten van geleide pre-task planning en online planning; 2) het gebruik van interactieve taken om de effecten van taakparaatheid op de mondelinge prestatie van L2 met CAF-metingen te onderzoeken; 3) het ontwerpen van een pre-, post- en vertraagd posttest-experiment om de effecten van taakvoorbereiding op L2-verwerving in echte klasomgevingen te onderzoeken, en 4) inclusief de perspectieven en percepties van zowel docenten als studenten op de planningsvoorwaarden.

Datum:14 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:pre-task planning, on-line planning, complexity, fluency, accuracy
Disciplines:Taalverwerving
Project type:PhD project