< Terug naar vorige pagina

Project

School emancipatie: filosofisch veldwerk naar grammatisering en geletterdheid in actie

Zowel in onderzoek als publieke debatten wordt het schools leren bekritiseerd omdat het niet voldoet aan de verwachtingen wat betreft effectiviteit, sociale gelijkheid, empowerment, enz. Ondanks deze kritiek is er ook een aanhoudend geloof in het potentieel van schools leren. Deze overtuiging wordt vaak geassocieerd met het emancipatorisch potentieel van scholen, een potentieel dat niet kan worden gerealiseerd door andere manieren van leren (socialisatie, initiatie, ...). Deze overtuiging mist echter een diepgaande empirische studie en conceptualisering. Aansluitend bij de herontdekking van het belang van schools leren in de wijsgerige pedagogiek/pedagogische theorie, heeft dit onderzoeksproject een dubbel doel: 1) de specificiteit van schools leren bestuderen in dagelijkse praktijken, in actie en niet vanuit ‘effecten’, en 2) het emancipatorisch potentieel van de school op een nieuwe wijze conceptualiseren.
Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:school, emancipation, grammatization, philosophy of education, literacy
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van de humane en sociale wetenschappen