< Terug naar vorige pagina

Project

Netwerkindustrieën: meten hoe externe netwerkeffecten van belang zijn voor prijsstelling en toegang

Dit proefschrift is bedoeld om zowel het gedrag van bedrijven als consumenten in transportmarkten te onderzoeken. Inzicht in de aard van concurrentie aan de aanbodzijde - evenals de voorkeuren van consumenten - op transportmarkten is niet alleen een integraal onderdeel van de algemene economische welvaart, maar helpt beleidsmakers ook actie te ondernemen om de CO2-uitstoot te verminderen en daarmee de opwarming van de aarde te verminderen. De eerste twee secties zullen zich richten op intra-stedelijk vervoer en hoe bedrijven onderhevig aan verschillende regulaties, zich verschillend gedragen op een en dezelfde lokale markt. De volgende sectie zal zich richten op de luchtvaartindustrie en hoe de prijs zowel afhangt van de concurrentie als van de netwerkstructuur die door de desbetreffende luchtvaartmaatschappij wordt aangeboden.

Datum:21 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:Industrial Organisation, Market for Transportation, Spatial Competition
Disciplines:Industriële economie, Transporteconomie, Stedelijke, landelijke en regionale economie
Project type:PhD project