< Terug naar vorige pagina

Project

Virtualiteit en de vervaagde grenzen tussen realiteit en fictie.

Virtuele media laten ons op interactieve wijze computergegenereerde omgevingen verkennen. Eigen aan deze omgevingen is hun dubbelzinnige (niet)representationele aard: ze kunnen hun gebruikers fictieve werelden doen verbeelden of kunnen gebruikt worden als hulpmiddelen voor echte interacties (zoals het communiceren met andere mensen). Huidige filosofische debatten over het virtuele gaan echter steeds uit van een definiëring van het virtuele als reëel of irreëel. Het resultaat is dat deze debatten niet ingaan op de manier waarop virtuele media de relatie en het onderscheid tussen fictionele, niet-fictionele en niet-representationele elementen compliceren. Het doel van dit project is om een theorie te ontwikkelen die rekening houdt met de fictionele, niet-fictionele en niet-representationele aspecten van virtuele media en verduidelijkt hoe deze gerelateerd zijn en onze ervaring met virtuele omgevingen beïnvloeden. Met het oog op dit doel zal ik filosofische reflecties op de rol van auteursintenties, interpretatie en interactie in ervaringen van representaties opnieuw onderzoeken. Hierbij zal ik expliciteren hoe deze moeten worden aangepast als het gaat om de ervaring van virtuele omgevingen. Uiteindelijk zal ik niet alleen de aard van (onze beleving van) virtuele omgevingen beschrijven, maar ook strategieën om met de (soms misleidende) (niet)fictieve status van virtueel gepresenteerde inhoud om te gaan.
Datum:1 okt 2020 →  30 sep 2023
Trefwoorden:FICTIE, VIRTUALITEIT, REPRESENTATIES
Disciplines:Filosofische esthetiek, Filosofie van de humane wetenschappen, Filosofie van technologie, Filosofie van cultuur