< Terug naar vorige pagina

Project

In kaart brengen van onzekerheden, uitdagingen en toekomstige kansen van opkomende markten: informele barrières, zakelijke omgevingen en toekomstige trends in Oost-Europa, de Kaukasus en Centraal-Azië (MARKETS)

In de afgelopen tien jaar zijn de diplomatieke en economische betrekkingen tussen de EU en een aantal republieken van na de USSR gestaag verbeterd. Landen als Azerbajdzjan, Kazachstan of Oezbekistan, die aanvankelijk in de eerste plaats op interne politieke stabiliteit waren gericht, hebben inmiddels ingezien dat de beschikbaarheid van olie, gas en mineralen geen garantie is voor een stabiele en schokbestendige economische omgeving. De inspanningen om de binnenlandse economieën te diversifiëren en buitenlandse investeringen aan te trekken zijn in de afgelopen jaren in de regio verveelvoudigd, onder meer via initiatieven als visumliberalisering en economische en fiscale hervormingen die erop gericht zijn de toegangsbelemmeringen voor buitenlandse bedrijven die toegang tot de binnenlandse markten zoeken, te verminderen. De reactie van het internationale bedrijfsleven op deze inspanningen is tot dusver bescheiden geweest. Hoewel een aantal bedrijven heeft getracht nieuwe markten te betreden, blijft de aantrekkingskracht van dergelijke pas geopende republieken beperkt, grotendeels als gevolg van informele belemmeringen voor buitenlandse investeringen. Dergelijke informele obstakels en belemmeringen blijven grotendeels onderbelicht en onvoldoende bestudeerd, wat bijdraagt tot een algemener gebrek aan inzicht in lokale bedrijfsomgevingen, dat nog wordt verergerd door een tekort aan regionale specialisten die de micro- en macrosocio-politieke economieën van de markten na de USSR kunnen begrijpen en erdoor kunnen navigeren. MARKETS speelt in op de nieuwe kansen die zich in de voormalige Sovjet-Unie voordoen door een studie uit te voeren naar de invloed van zowel formele als informele factoren op de toegang tot markten in acht landen in de voormalige Sovjet-Unie, waaronder twee landen per subregio (Baltische staten, Oost-Europa, Kaukasus en Centraal-Azië), teneinde 1) een kaart op te stellen van de bedrijfsomgevingen in de regio; 2) opleidingsprogramma's voor toekomstige analisten op te zetten, te ontwikkelen en duurzamer te maken om hen uit te rusten met een diepgaand praktisch inzicht in de regio, ingebed in de nieuwste theoretische en methodologische benaderingen

Datum:1 aug 2020 →  Heden
Trefwoorden:emerging markets, Eastern Europe, Caucasus, Central Asia, theme_welfarestate
Disciplines:Marktonderzoek, Markten, marktstructuren, prijzen en ontwerp