< Terug naar vorige pagina

Project

De ambigue retoriek van een wetssysteem in dienst van een neoliberale agenda: het voorbeeld van EU reclamerecht

Dit onderzoek is een aanvulling op het beschikbare empirische onderzoek naar de contradictie tussen het neoliberaal project van de Europese Unie en haar toewijding aan sociale waarden. Het biedt een filosofische analyse van het onderliggende waardenconflict dat hier aan de basis van ligt, namelijk de contradictie tussen het neoliberale project enerzijds, en de humanistische kernwaarden van de EU anderzijds. Deze contradictie uit zich sterk in het Europees recht. Meer specifiek zal de analyse van het waardenconflict worden uitgevoerd aan de hand van het voorbeeld van EU reclamerecht, aangezien de spanningen tussen neoliberalisme en humanistische waarden in deze tak van het EU recht bijzonder prominent zijn. Dit onderzoek zal aantonen dat de retoriek van het EU reclamebeleid verwijst naar centrale Europese waarden zoals waardigheid, vrijheid, democratie, gelijkheid en mensenrechten, maar dat in de praktijk het reclamebeleid bepaalde praktijken ondersteunt die deze waarden ondermijnen. De vraag kan gesteld worden in welke mate deze contradictie het gevolg is van een ‘verborgen’ neoliberale agenda. Daarnaast zal aangetoond worden hoe een stille antropologie van cruciaal belang is geweest in het construeren van de eerder besproken legitimerende waardenretoriek van het EU recht in het algemeen, en reclamerecht in het bijzonder.

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:Philosophy of law, Advertising, European law
Disciplines:Rechtsfilosofie, Europees recht, Mensenrechtenwetgeving, Juridische theorie, jurisprudentie en juridische interpretatie
Project type:PhD project