< Terug naar vorige pagina

Project

Jongeren met een verstandelijke beperking en hun broers en zussen: de muzikale relatie

Dit doctoraatsproject ‘jongeren met een verstandelijke beperking en hun broers en zussen: de muzikale relatie’ onderzoekt hoe muziek en muzikale creatie de relatie en de interactie tussen adolescenten met een verstandelijke beperking en hun broers en zussen (‘brussen’) kunnen beïnvloeden. De adolescent en zijn brussen nemen deel aan muziekworkshops, waarin ze spelen en improviseren onder begeleiding van een muziektherapeut. Na de workshops wordt dit (muzikaal) materiaal vormgegeven door een componist in een muzikale creatie. Het (muzikaal) vormgeven van de interactie tussen adolescent en brussen staat centraal. Dit kwalitatief onderzoek is een multiple case study en maakt gebruik van een participatory co-design. Tijdens het proces worden belangrijke mechanismen van interventies tijdens het muzikaal creëren geïdentificeerd en onderbouwd door de expertise van de broers en zussen, een interventiestrategie wordt ontwikkeld en de rol van muzikale creatie wordt onderzocht. Er wordt gebruik gemaakt van methoden zoals literatuurstudie, observatie, diepte-interviews en action research. Dit onderzoek zal leiden tot de ontwikkeling van innovatieve interventies voor, en de onderbouwing van de rol van muziek en muzikale creatie in de interactie tussen brussen wanneer een van hen een beperking heeft.

Datum:15 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:Music, Improvisation, Youth, Sibling, Intellectual disability
Disciplines:Muziektherapie
Project type:PhD project