< Terug naar vorige pagina

Project

Financiële informatie helder communiceren: Een interventiestudie (PLanTra). (PLanTra))

Nu de verantwoordelijkheid voor financiële beslissingen verschuift van instellingen naar individuen, is de competentie om financiële informatie te begrijpen van het grootste belang. Een verminderde financiële kennis leidt tot een hoger risico op overmatige schuldenlast en tot een verminderd inzicht om het eigen vermogen te beheren. Vereenvoudiging van de tekst, waarbij gebruik wordt gemaakt van klare taal, is een van de strategieën om tegemoet te komen aan de behoeften van laaggeletterde lezers. De begrijpelijkheid van financiële teksten heeft op Europees niveau aandacht gekregen. In een actieplan dat in het kader van het EU-beleid inzake financiële diensten voor consumenten is ontwikkeld, worden ondoorzichtige voorwaarden genoemd als een van de punten van zorg die door klanten bij grensoverschrijdend winkelen aan de orde worden gesteld. Ondanks de inspanningen op het gebied van duidelijk taalgebruik is de begrijpelijkheid van de financiële inhoud niet in verhouding toegenomen. De wetenschappers hebben daarom de nadruk gelegd op de noodzaak om bedrijfs(communicatie)studenten op te leiden in tekstvereenvoudiging en hebben daarvoor middelen ter beschikking gesteld. Het ontbreekt echter aan empirisch bewijs voor de voordelen (of het ontbreken daarvan) van een opleiding in gewone taal. Dit project beoogt deze onderzoekskloof aan te pakken door de impact van training in gewone taal te onderzoeken: (i) hoe vereenvoudigen studenten met een bedrijfswetenschappelijke achtergrond financiële teksten? ; en (ii) hoe lezen 'leken' dergelijke vereenvoudigde financiële teksten?
Datum:1 aug 2020 →  31 jul 2022
Trefwoorden:FINANCIËN, SCHRIJFCURSUSSEN, SCHRIJFPROCESSEN, SCHRIJVEN
Disciplines:Financiële economie, Professioneel schrijven