< Terug naar vorige pagina

Project

Gedrukte handboeken in de Universiteit van Leuven (1474-1650)

Via het onderzoeksproject Boekarcheologie uitgevoerd op handboeken, het lesgeven en de drukpers in het vroegmoderne Leuven, wil ik bestuderen hoe de drukpers de manier van lesgeven beïnvloedde aan de oude universiteit van Leuven en omgekeerd. Dat vindt plaats door eerst en vooral een nieuwe databank binnen ODIS genaamd Manuale Lovaniense op te bouwen. De bouwstenen daarvoor zijn de gedrukte handboeken van professoren en handgeschreven studentennotities, die vervolgens gebruikt worden in dienst van de heropbouw van de netwerken van de Leuvense professoren, studenten en drukkers. De reeds bestaande databanken Lovaniensa en Magister Dixit (Bijzondere Collecties) helpen in de zoektocht naar de gedrukte en handgeschreven bronnen. Daarnaast zijn er de twee databanken Impressae (Wyffels/Soetaert/Soen) and Impressa Catholica Cameracensia (inclusief gedrukte bronnen van de universiteit van Dowaai, Soetaert/Soen/Verberckmoes), die opgestart werden door de onderzoekseenheid Nieuwe Tijd. In het vroegmoderne Leuven bestond er een directe relatie tussen de universiteit en de aanwezigheid van drukkers en drukkersgeslachten. Naast de boekverkopers waren gedurende bepaalde periodes in de zestiende en zeventiende eeuw ook een twintigtal zelfstandig werkende drukkersateliers actief. Omdat grotendeels de academici boeken kochten en manuscripten van handboeken, commentaren en wetenschappelijk onderzoek in druk gaven bij de drukkers, ontstond er in Leuven een geleerde boekcultuur. Het ontstaan van de drukpers had zowel een impact op de politieke, religieuze en intellectuele wereld als op de samenleving. Historici toonden reeds aan dat de universiteit een grote invloed had op de drukkers in Leuven, maar hoe de drukpers de Leuvense academische wereld veranderde, is nauwelijks onderzocht. Dit onderzoeksproject wil daarom bestuderen welk effect de drukpers had op de lessen van professoren van zowel de Faculteiten Burgerlijk en Kerkelijk Recht als de Faculteit Theologie van de oude universiteit van Leuven, en ook hoe deze nieuwe mediatechnologie de overdracht van kennis beïnvloedde in de zestiende en zeventiende eeuw.

Datum:1 sep 2020 →  Heden
Trefwoorden:printing press, textbooks, note-taking, old university of Louvain
Disciplines:Geschiedenis van het onderwijs, Geschiedenis van religies, kerken en theologie, Cultuurgeschiedenis, Vroegmoderne geschiedenis
Project type:PhD project