< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Drempels en motivatie bij het volgen van opleiding in Vlaanderen. Een analyse op basis van de Adult Education Survey

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Op basis van verschillende internationale enquêtes en surveys blijkt dat Vlaanderen zich vaak in de Europese middenmoot bevindt op het vlak van levenslang leren (Van Damme, 2019). De Vlaamse OESO Skills Strategie (OESO, 2019) schreef de matige deelname aan levenslang leren in Vlaanderen onder meer toe aan het ontbreken van een leercultuur in Vlaanderen. De nieuwe Vlaamse Regering wil inzetten op het bevorderen van een leercultuur en het stimuleren van de leerbereidheid, opdat de burger mee is met de verschillende transformaties die plaatsvinden en zijn of haar talenten maximaal ontplooit en inzet op de werkvloer (Vlaams minister van werk, 2019). In dit artikel analyseren we de bereidheid tot opleidingsdeelname van de bevolking tussen 25 en 64 jaar tijdens de laatste twaalf maanden op basis van de Adult Education Survey van Eurostat (2016). We positioneren Vlaanderen in Europees perspectief, waarna we binnen Vlaanderen de verschillen in opleidingsbereidheid ontleden naargelang achtergrondkenmerken zoals leeftijd, scholingsniveau en arbeidsmarktstatuut. In een tweede deel bespreken we de obstakels die personen ondervinden bij het volgen van een opleiding en bekijken we de redenen waarom men niet wil deelnemen. Voor zij die wel deelnamen aan opleiding gaan we na wat de motivatie voor het volgen van een leeractiviteit was.
Tijdschrift: Over.werk. Tijdschrift van het Steunpunt WSE
ISSN: 1379-7034
Issue: 1
Volume: 30
Pagina's: 30 - 38
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Open