< Terug naar vorige pagina

Publicatie

Opleidingsdeelname en ongelijkheden op de opleidingsmarkt in Vlaanderen. Een analyse op basis van de Enquête naar de Arbeidskrachten

Tijdschriftbijdrage - Tijdschriftartikel

Zowel de EU2020-doelstelling van de Europese Commissie als het PACT 2020 van de Vlaamse overheid nemen een leven lang leren als een van de belangrijke uitgangspunten op. Het aandeel mensen dat deelneemt aan levenslang en levensbreed leren dient tegen 2020 te stijgen tot 15% van de beroepsactieve bevolking. De cijfers over deelname aan opleiding die Statbel levert op basis van de Enquête naar de Arbeidskrachten (Belgische variant van de Labour Force Survey) fungeren als een belangrijke benchmark voor het beleid op vlak van levenslang leren. In dit artikel bekijken we welke EU-lidstaten deze doelstelling in 2019 al hebben behaald en hoe Vlaanderen scoort ten opzichte van de andere lidstaten. Vervolgens bekijken we het belang van de gehanteerde referentieperiode en richten we onze aandacht op de opleidingskloven die ontstaan wanneer we een aantal persoonskenmerken in onze analyses betrekken.
Tijdschrift: Over.werk. Tijdschrift van het Steunpunt WSE
ISSN: 1379-7034
Issue: 1
Volume: 30
Pagina's: 21 - 29
Jaar van publicatie:2020
Toegankelijkheid:Open