< Terug naar vorige pagina

Project

Voelen, denken, doen: Paden naar ouderlijk handelen bij kinderen met een ernstige meervoudige beperking

Ouderschap kan beschreven worden als een samenspel tussen een betekenisgerichte en een actiegerichte component. Dit betekent dat de doelen, cognities en affectieve reacties van ouders op zichzelf, hun kind en hun opvoedingsrol belangrijke voorspellers zijn van de opvoedingsbeslissingen die ze nemen en het opvoedingsgedrag dat ze tonen. Er is zeer weinig bekend over deze processen bij ouders van kinderen met een ernstige verstandelijke en meervoudige beperking (EMB). Echter, het opvoeden van deze kinderen vormt een grote uitdaging voor ouders vanwege het complexe samenspel tussen de cognitieve, motorische en vaak bijkomende beperkingen van de kinderen (zoals sensorische beperkingen of gezondheidsproblemen). Daarom is het belangrijkste doel van dit project om de kennis over de relatie tussen de betekenisgerichte component en de actiegerichte component van ouderschap bij ouders van kinderen met EMB en de determinanten hiervan te vergroten. Dit project is een hoogst noodzakelijke eerste stap in een onderontwikkeld onderzoeksveld. Het stelt ons in staat om essentiƫle inzichten te verkrijgen in hoe ouders in deze specifieke groep denken, voelen en handelen en hoe ze het beste ondersteund kunnen worden in hun opvoedingsrol.
Datum:1 okt 2020 →  30 sep 2021
Trefwoorden:PIMD, multiple disabilities, parenting
Disciplines:Beperkingen en ontwikkelingsstoornissen, Gezinsbegeleiding, Ondersteuning van ouders, Gezinsstudies