< Terug naar vorige pagina

Project

Machinebehuizing als sensor die dienst doet voor het schatten van lagerkrachten

De focus van dit doctoraatsonderwerp is het schatten van meerdere resulterende draagkrachten van een aandrijflijn door middel van een meetrooster van trek- en versnellingssensoren op de aandrijflijnbehuizing. In de stand van de techniek wordt een directe meting van de draagkrachten uitgevoerd door een sensor in het transmissiepad te plaatsen die niet alleen erg duur en opdringerig is, maar ook de dynamiek verandert en een aanpassing van de machine vereist om de sensor te hosten . Virtuele detectie biedt een oplossing om de kracht te schatten in plaats van deze te meten. De oplossing bestaat uit het inzetten van een model van de machinebehuizing en een schattingstechniek om de draagkrachten af te leiden op basis van het model en het sensorrooster. Aangezien er doorgaans een uitgebreide hoeveelheid lagers in het systeem aanwezig is, wordt het probleem ondergewaardeerd en is aanvullende informatie vereist om een betrouwbare schatting van de lagerkracht te verkrijgen. Daarom zullen compressieve detectietechnieken worden gebruikt die de krachten vertegenwoordigen door een beperkt aantal vormfuncties die zijn geselecteerd uit een woordenboek. De uitdagingen bij dit doctoraat omvatten onder meer; selectie van een geschikte sensorstrategie, het opstellen van een nauwkeurig woordenboek van vormfuncties en het bedenken van meetprincipes om de nauwkeurigheid van de schatting te vergroten door kleine niet-intrusieve ontwerpaanpassingen.

Datum:18 jun 2020 →  Heden
Trefwoorden:Virtual Sensing
Disciplines:Sensoren, estimatoren en actuatoren
Project type:PhD project