< Terug naar vorige pagina

Project

Prentenboeken voorlezen om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren: de bijdrage van prentenboek- en leerkrachtkenmerken

In dit doctoraatsproject staat het gebruik van prentenboeken om de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen (3-6-jarigen) te stimuleren centraal. Daarbij wordt bijzondere aandacht besteed aan de inhoudelijke en structurele kenmerken van prentenboeken die de wiskundige reflectie van en interactie met jonge kinderen ondersteunen. Het doctoraatsproject zal bestaan uit een reeks van empirische studies die kunnen worden uitgevoerd in zowel meer experimentele onderzoekssettings als in ecologisch valide settings. Binnen deze studies zal de analyse van de kenmerken van prentenboeken en het gebruik van deze prentenboeken in relatie tot de wiskundige ontwikkeling van jonge kinderen centraal staan (constaterend onderzoek). Ook plannen we de effectiviteit van een krachtige onderwijsleeromgeving via het gericht inzetten van prentenboeken in het domein wiskunde te evalueren (interventieonderzoek).

Datum:1 okt 2020 →  Heden
Trefwoorden:picture books, early mathematics, teacher competence, preschool
Disciplines:Curriculum en pedagogiek van wiskunde en rekenvaardigheid, Lerarenopleiding en professionele ontwikkeling van leerkrachten