< Terug naar vorige pagina

Project

Rural Parcel Delivery

In het project “Rural Parcel Delivery” gaat VIL op zoek naar efficiëntieverbetering bij de levering van pakketten in het buitengebied. Een model van samenwerking in geografische clusters met gedeelde cross-docking capaciteit zal worden bestudeerd en getest om te komen tot de meest optimale situatie op economisch en maatschappelijk gebied.

Studies en projecten met het oog op de optimalisatie van de last-mile distributie beperken zich meestal tot de centrumsteden.
Toch bestaat de last-mile problematiek ook buiten de stad. Plattelandsbewoners kopen gemiddeld meer pakjes op het internet en de levering ervan verloopt weinig efficiënt.

Handelszaken zijn gevestigd langs gewestwegen of verspreid in de dorpskern. Zowel de economische als de maatschappelijke kost is hoog, omwille van de lange afstand en tijd tussen de leveringen. Tegelijk stoppen de files al lang niet meer aan de rand van grote steden. Ook de gewestwegen en dorpskernen lopen vast. De typisch Vlaamse ruimtelijke ordening met lintbebouwing en verspreide bewoning versterken deze problematiek.

Concrete doelen zijn het in kaart brengen van de huidige problemen met pakjes distributie in niet-stedelijke gebieden en best practices. Het verzamelen, en analyseren van de volumes en de verschillende logistieke stromen in verschillende geografische clusters in Vlaanderen. Het ontwikkelen van een rekenmodel om voor de voorgestelde pilootprojecten een aantoonbare reductie van kosten, gereden kilometers en CO2 te realiseren. Het oplijsten van verschillende mogelijkheden, concepten en business modellen voor leveren van pakjes in niet-stedelijk gebied. Het kiezen van één oplossing voor de piloot op basis van praktische en economische haalbaarheid en ecologische leefbaarheid. Het opzetten van een schaalbare piloot die toelaat de gekozen oplossing te valideren.

Datum:1 mrt 2020 →  1 mrt 2022
Trefwoorden:Landelijk, Pakket, Leveringen
Disciplines:Transporteconomie
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:VIL werkte een oplossing uit op economisch, ecologisch en maatschappelijk vlak. Het ontworpen model berekent de totale kosten, CO2-uitstoot, transportafstand en totaal aantal transportbewegingen in verschillende scenario’s van horizontale samenwerking tussen de betrokken partijen.
Samenwerking voor last mile leveringen in landelijke gebieden loont. Gemiddeld dalen de CO2-uitstoot en aantal transportbewegingen met 60 %. De kosten dalen met gemiddeld 35 %. Bovendien bleek dat kleine partijen door samenwerking niet alleen winsten kunnen behalen maar ook commercieel hun slagkracht kunnen verbeteren.
Ondanks de vele voordelen kunnen enkele factoren de toepassing van het Rural Parcel Delivery-model in de weg liggen. Zo is er de vervaging van het merkimago, de daling van het concurrentieel voordeel voor partijen met grote volumes en de neutraliteit van een gezamenlijke subcontractor bij consolidatie.
VIL kan geïnteresseerde bedrijven begeleiden in het onderzoeken en opzetten van een eigen samenwerkingscase.