< Terug naar vorige pagina

Project

Exergames bij mensen met een majeure neurocognitieve stoornis

Majeure neurocognitieve stoornis wordt gekarakteriseerd door een afname van cognitieve en motorische
functies, wat tot een verminderde zelfstandigheid in dagelijkse activiteiten kan leiden. Deze functionele afname
kan tot een verminderde kwaliteit van leven, een verhoogde belasting van de zorgverleners en verhoogde
gezondheidskosten op lange termijn leiden. De afgelopen jaren is er een groeiende interesse in de voordelen
van niet-farmacologische therapieën, zoals regelmatige fysieke activiteit. Onderzoekers hebben recent
aangetoond dat een combinatie van cognitieve en fysieke training een positieve invloed heeft op cognitieve
functies bij mensen met een majeure neurocognitieve stoornis. Om die reden is het erg belangrijk om een
combinatie van fysieke en cognitieve training aan deze doelgroep aan te bieden.
Door vooruitgang in de technologie ontstond recent de mogelijkheid om fysieke activiteit en cognitieve taken
in één sessie aan te bieden door exergames (exercise en video games). Exergames zijn interactieve videogames
waarbij de deelnemer lichaamsbewegingen uitvoert als respons op visuele, auditieve en somatosensorische
aanwijzingen. Eerder onderzoek toonde aan dat exergames meer cognitieve voordelen veroorzaakten dan
gewone fysieke activiteit. Daarnaast verhoogt het ook de algemene fysieke activiteitslevels en vermindert het
het risico op obesitas, depressie en valrisico. Gezien deze veelbelovende voordelen is het erg belangrijk om het
gebruik van exergames bij mensen met een majeure neurocognitieve stoornis te onderzoeken. In de eerste
fase van dit project wordt het gebruik van exergames in deze populatie onderzocht door middel van een
mixed-methods studie. In de tweede fase zullen we deel uitmaken van een internationale studie waarbij
gangvariabiliteit en –tempo gebruikt worden om het exergame aan de deelnemer aan te passen. We
veronderstellen dat het uitvoeren van exergames door mensen met een majeure neurocognitieve stoornis
aangenaam is en dat het hen motiveert om fysiek actief te zijn. Daarnaast veronderstellen we dat het een
positieve invloed kan hebben op de kwaliteit van leven, fysiek functioneren, cognitieve functies en gedrag.

Datum:1 jan 2018 →  5 sep 2022
Trefwoorden:Exergaming
Disciplines:Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen
Project type:PhD project