< Terug naar vorige pagina

Project

Hydrolog

In het project Hydrolog onderzoekt VIL de mogelijkheden van het gebruik van waterstof voor interne transportmiddelen. Door de uitwerking van een business model waarbij verschillende bedrijven beleverd worden door een mobiel waterstoftankstation, wil het project Hydrolog de transitie naar een kostenefficiënt gebruik van waterstof faciliteren. In de zoektocht naar een duurzame energiebron voor transport wordt het gebruik van waterstof, als alternatief voor fossiele brandstoffen, steeds vaker naar voren geschoven. Meestal ligt daarbij de focus op transport over de openbare weg. Intern transport op bedrijfssites, zoals vorkliften, straddle carriers, kranen, e.a., komt voorlopig minder aan bod. Een te hoge investeringskost vormt voor veel bedrijven een obstakel om over te schakelen op waterstof. Het project Hydrolog neemt de mogelijkheden van waterstof voor interne transportmiddelen onder de loep. Veel bedrijven hebben echter te weinig materieel om een investering in een eigen waterstoftankstation te rechtvaardigen. Daarom gaat dit project uit van het gebruik van een mobiel waterstoftankstation, waarbij meerdere bedrijven investeren in een gemeenschappelijk tankstation dat verschillende bedrijven belevert. Een gezamenlijke investering, of door een aanbod in een service model, maakt schaalvergroting mogelijk en kunnen de kosten voor de deelnemende bedrijven worden verlaagd. Hydrolog maakt het voor bedrijven mogelijk om de interne transportmiddelen te verduurzamen door het bereikbaar maken van waterstof als propere brandstof voor interne transportmiddelen. Hydrolog kan door schaalvergroting een kostenbesparing realiseren. Tevens kan Hydrolog de energieonafhankelijkheid vergroten door een combinatie van lokale productie en verbruik.
Datum:1 jan 2020 →  1 okt 2021
Trefwoorden:Waterstof, Duurzaam, Zero emissie
Disciplines:Transporteconomie
Project type:Samenwerkingsproject
Resultaten:

De demonstraties in het project Hydrolog waarbij een waterstof aangedreven terminal tractor gedurende zes weken werd ingezet op twee verschillende terminals in de Antwerpse haven en waarbij geopteerd werd voor belevering via een mobiel waterstoftankstation, tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor (o.a.) de aandrijving van het zware logistieke equipment.

De VIL pilots hebben aangetoond dat voertuigen op waterstof technisch en operationeel perfect inzetbaar zijn. De technologie, ondanks relatief recent en op vlak van zware logistieke toestellen zelfs nog in prototype-fase, toont een graad van maturiteit die wel vraagt om verdere implementatie om een aantal kinderziektes uit de wereld  te helpen.

Vast staat dat waterstof een zero-emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen. Daar waar vermogensvragen de implementatie van de bestaande batterijtechnologie overstijgen, komt waterstof in aanmerking.

Het prijskaartje vormt vandaag nog een hinderpaal. Gelet op de kostprijs van de tankinfrastructuur komt de TCO voor batterij-elektrische heftrucks voordeliger uit. Maar  wanneer de personeelskosten voor verminderde productiviteit omwille van batterijwissels mee in rekening worden gebracht en de verwachte prijsdaling voor waterstof, dat slaat de balans over in het voordeel van waterstof

Op relatief korte termijn liggen de grootste toepassingsmogelijkheden in  havenomgevingen. Daar is vandaag al waterstof aanwezig, bijvoorbeeld als feedstock van de petrochemie, en zal er in de toekomst veel (groene) waterstof beschikbaar komen gelet op de grootschalige elektrolyseprojecten (“waterstoffabrieken”) die op stapel staan in de Vlaamse havens en toekomstige import van waterstof of afgeleiden. Die waterstof zal (deels) gaan naar heavy duty transport (scheepvaart, trucks, havenlogistiek, treinen, …) als duurzame brandstof.

Het VIL-project Hydrolog heeft aangetoond dat waterstof geen verre droom meer is, maar realiteit . Mits een flexibele wetgeving, de juiste overheidsincentives, ondersteuning van stakeholders en ondernemingen die bereid zijn de daad bij het woord te voegen, kan waterstof weldra doorbreken als zero-emissie brandstof.