Project
Hydrolog
De demonstraties in het project Hydrolog waarbij een waterstof aangedreven terminal tractor gedurende zes weken werd ingezet op twee verschillende terminals in de Antwerpse haven en waarbij geopteerd werd voor belevering via een mobiel waterstoftankstation, tonen aan dat waterstof als zero-emissie brandstof op een veilige en performante wijze kan ingezet worden voor (o.a.) de aandrijving van het zware logistieke equipment.
De VIL pilots hebben aangetoond dat voertuigen op waterstof technisch en operationeel perfect inzetbaar zijn. De technologie, ondanks relatief recent en op vlak van zware logistieke toestellen zelfs nog in prototype-fase, toont een graad van maturiteit die wel vraagt om verdere implementatie om een aantal kinderziektes uit de wereld te helpen.
Vast staat dat waterstof een zero-emissie en geluidsarm alternatief is voor diesel binnen logistieke operaties waar batterij-elektrische varianten minder tot hun recht komen. Daar waar vermogensvragen de implementatie van de bestaande batterijtechnologie overstijgen, komt waterstof in aanmerking.
Het prijskaartje vormt vandaag nog een hinderpaal. Gelet op de kostprijs van de tankinfrastructuur komt de TCO voor batterij-elektrische heftrucks voordeliger uit. Maar wanneer de personeelskosten voor verminderde productiviteit omwille van batterijwissels mee in rekening worden gebracht en de verwachte prijsdaling voor waterstof, dat slaat de balans over in het voordeel van waterstof
Op relatief korte termijn liggen de grootste toepassingsmogelijkheden in havenomgevingen. Daar is vandaag al waterstof aanwezig, bijvoorbeeld als feedstock van de petrochemie, en zal er in de toekomst veel (groene) waterstof beschikbaar komen gelet op de grootschalige elektrolyseprojecten (“waterstoffabrieken”) die op stapel staan in de Vlaamse havens en toekomstige import van waterstof of afgeleiden. Die waterstof zal (deels) gaan naar heavy duty transport (scheepvaart, trucks, havenlogistiek, treinen, …) als duurzame brandstof.
Het VIL-project Hydrolog heeft aangetoond dat waterstof geen verre droom meer is, maar realiteit . Mits een flexibele wetgeving, de juiste overheidsincentives, ondersteuning van stakeholders en ondernemingen die bereid zijn de daad bij het woord te voegen, kan waterstof weldra doorbreken als zero-emissie brandstof.