< Terug naar vorige pagina

Project

Stigmatisering van ADHD bij adolescenten: gaming om attitudeverandering te faciliteren op school

 ADHD is een van de meest voorkomende stoornissen in de adolescentie. Stigma naar adolescenten met ADHD (vooral van leeftijdsgenoten) komt veel voor en is zeer invaliderend. Interventies om stigma te veranderen zijn nodig. Scholen vormen hierbij de ideale setting omdat zij een diversiteitsbeleid moeten integreren in hun lesprogramma's. Actueel zijn er echter nog geen effectieve stigmaremediatieprogramma's gericht op ADHD voor scholen beschikbaar. Digitale applicaties en gaming ervaringen zijn zeer motiverend voor adolescenten en vormen waarschijnlijk de meest optimale manier om stigma te verminderen bij adolescenten. Immers, een interactieve motiverende gaming ervaring creëert optimale effectiviteit door verhoogde motivatie en empathie. In deze studie ontwikkelen we een game-based ADHD stigma remediatie interventie door “participatory design”: een methode waarin jongeren met en zonder ADHD intensief worden betrokken in de game-ontwikkeling. Hierdoor garanderen we dat de interventie is afgestemd op de behoeften en ervaringen van adolescenten (met ADHD). We onderzoeken de effectiviteit van deze school-gebaseerde gaming stigma remediatie training in vergelijking met een traditionele stigma remediatie training (zonder gaming) en een controle conditie bij adolescenten op korte en lange termijn, waarbij we stigma op meerdere manieren meten. Ook onderzoeken we voor welke groep van adolescenten welke interventie werkt en wat de werkingsmechanismen van de interventie zijn.
 

Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2021
Trefwoorden:ADHD, adolescents, game-based awareness training
Disciplines:Klinische en counseling psychologie niet elders geclassificeerd, Onderwijscurriculum niet elders geclassificeerd, Onderwijs- en schoolpsychologie, Groeps- en interpersoonlijke processen, Andere productontwikkeling niet elders geclassificeerd