< Terug naar vorige pagina

Project

Hoe lezen en leren we? De ontwikkeling van het eyeRead R pakket.

In het hoger onderwijs wordt heel wat wetenschappelijke kennis verworven via het doorgronden van academische teksten. Het aandachtig kunnen bestuderen van academische teksten is dan ook een cruciale academische vaardigheid voor succes in hoger onderwijs. Onderzoek naar begrijpend lezen heeft tot hier toe, vooral de klemtoon gelegd op leeruitkomsten, veel minder is er inzicht verworven in hoe het leesproces van studenten verschilt tijdens het leren van academische teksten en, in het bijzonder, welke cognitieve verwerkingsstrategieën hierbij een rol spelen en leiden tot beter tekstbegrip. Hoewel er een sterk traditie is naar eye-tracking onderzoek en begrijpend lezen, is er tot nu toe nog weinig aanacht besteed aan het gebruiken van eye-tracking om verschillen in cognitieve verwerkingsstrategieën op te sporen. Daarnaast worden meestal uitsluitend leestijden geanalyseerd en deze leestijden laten het niet toe om integratieprocessen te analyseren. Het doel van dit project is daarom om een R pakket (eyeRead) verder te ontwikkelen zodat ruwe eye-tracking data kan omgezet worden in transitiematrixen. Deze transitiematrixen laten toe om zowel het tijdsaspect als het orde-aspect van oogbewegingen te analyseren en op deze manier kunnen oogbewegingen meer diepgaand worden geanalyseerd.
Datum:1 apr 2020 →  31 dec 2020
Trefwoorden:EYE-TRACKINGONDERZOEK
Disciplines:Cognitieve processen, Leren en gedrag, Statistiek en data-analyse