< Terug naar vorige pagina

Project

De mentale modellen theorie en relationeel redeneren: verfijningen, uitbreidingen en een ontwikkelingsperspectief.

 

Termen die relaties uitdrukken zijn overall in dagelijkse communicatie en relationeel redeneren speelt een vitale rol in het dagelijks leven. De cognitieve psychologie heeft uitgebreid de mechanismen besproken die aan de basis liggen van spatiaal redeneren, wat geleid heeft tot een ruime consensus over de mentale modellen benadering (Johnson-Laird, 2006). Alhoewel deze onderzoekslijn een tijd rustig is geweest, is er vooruitgang in andere domeinen die mogelijkheden opent om cruciale inzichten te bekomen over de manier waarop we redeneren over ruimte. Ten eerste, gegeven de recente interesse in individuele variabiliteit, kan men de vraag stellen hoe werkgeheugen capaciteit het uitwerken van ruimtelijke mentale modellen beïnvloed. Ten tweede, conceptuele metafoor theorie heeft een centrale relatie aangetoond tussen de conceptualisatie van ruimte en die van tijd en dit perspectief nodigt uit tot een vergelijking van mentale modellen van ruimte en tijd. Bovendien kan deze onderzoekslijn uitgebreid worden naar andere relationele termen. Tenslotte benadrukken veel onderzoekers het belang van een ontwikkelingsperspectief om een beter begrip te bekomen van de mentale basis van cognitieve processen. Daarom zullen we in dit project de mentale modellen theorie van spatiaal redeneren benaderen door de invloed van het werkgeheugen te onderzoeken en hoe we het redeneerproces kunnen belasten, welke strategieën gebruikt worden en hoe we het redeneren over relaties kunnen trainen, zowel voor kinderen als volwassenen.

Datum:1 jan 2018 →  14 sep 2022
Trefwoorden:Reasoning, Mental models
Disciplines:Experimentele psychologie met dieren en vergelijkende psychologie, Toegepaste psychologie, Menselijke experimentele psychologie
Project type:PhD project