< Terug naar vorige pagina

Project

Vertrouw op de relatie tussen koper en verkoper

Dit onderzoek onderzoekt het vertrouwen in de relaties tussen kopers en verkopers. Uit eerder onderzoek is gebleken dat vertrouwen in anderen een basis is voor beslissingen, verplichtingen, risico’s en leiderschap. Verrassend genoeg is het eerdere onderzoek naar koper-verkoperrelaties in experimentele onderzoeken niet doorslaggevend gebleken, waarbij sommige onderzoeken een marginaal effect van vertrouwen aantonen, en andere geen effect van vertrouwen. Deze huidige studie zal mogelijke verstorende variabelen onderzoeken die in de vorige studie zijn waargenomen en die mogelijk tot incongruentie tussen studies hebben geleid. Deze variabelen zullen vervolgens worden gebruikt als basis voor drie fasen van experimentele onderzoeken om hun effect op het vertrouwen in koper-verkoperrelaties te bepalen. Dit onderzoek zal de volgende vragen beantwoorden: (1) Waarom waren er verdeeldheid in eerdere onderzoeken naar vertrouwenseffecten in koper-verkoperrelaties? (2) Als de discrepantie tussen eerdere onderzoeken te wijten is aan verstorende variabelen, wat zijn die variabelen dan? (3) Welk effect hebben deze variabelen op het vertrouwen in koper-verkoperrelaties? Onderzoek naar deze vragen zal worden uitgevoerd onder leiding van dr. Jeroen Stouten, en zal zowel in de industrie als in gecontroleerde laboratoriumomgevingen worden uitgevoerd.

Datum:1 jan 2020 →  1 jan 2024
Trefwoorden:Leadership, trust, buyer, seller, interactions, relationships, consumer psychology, sales, business to business, B2B, business to consumer, B2C, consumer behaviour, work psychology, business psychology
Disciplines:Sociale psychologie niet elders geclassificeerd, Werk- en organisatiepsychologie, Consumentenpsychologie
Project type:PhD project