Project
Toepassingen van learning analytics in het basis- en secundair onderwijs
In dit proefschrift wordt onderzocht hoe learning analytics kan worden toegepast in het basis- en voortgezet onderwijs. De mogelijkheden van learning analytics zijn gegroeid met de toenemende toepassing van onderwijstechnologie in de klas. Desondanks richten de implementaties van learning analytics in K12 zich vooral op leerlingoptimalisaties en docentdashboards. Deze implementaties laten waardevolle belanghebbenden die zouden kunnen profiteren van learning analytics-toepassingen buiten beschouwing en beperken de breedte van de toepassingen die ontwikkeld zouden kunnen worden om het leren te verbeteren. Daarom is dit proefschrift bedoeld om te onderzoeken hoe learning analytics gebruikt zou kunnen worden voor beheerders en leerkrachten, naast leerkrachtendashboards.
Dit proefschrift presenteert vijf bijdragen voor onderzoekers in learning analytics en onderwijstechnologie. Ten eerste onderzoeken we hoe learning analytics met clustering gebruikt zou kunnen worden om beter inzicht te krijgen in de competenties van leraren op schaal voor beheerders. Ten tweede onderzoeken we de sterke punten van verschillende recommender systeemarchitecturen voor gebruik in basisschool- en middelbare schooltoepassingen en verbinden we deze sterke punten met onderwijstheorieën. Ten derde gebruiken we een educatief recommender-systeem met leerkrachten en proberen we beter te begrijpen hoe leerkrachten een recommender-systeem in hun werk gebruiken en evalueren. Ten vierde passen we learning analytics toe op het ontwikkelen van leerontwerpen. Ten slotte onderzoeken we hoe learning analytics inzicht kan geven in het computational thinking vermogen van leerlingen voor alternatieve vormen van evaluatie en feedback.