< Terug naar vorige pagina

Project

Het begrijpen van gebruiker-platform interacties en algoritmische impact: De ontwikkeling en implementatie van een nieuwe onderzoeksmethodologie toegepast op Google Search

We worden voortdurend geconfronteerd met een overvloed aan online informatie. Een manier om hier mee om te gaan is het steunen op algoritmen om informatie te selecteren en prioritiseren. Ondanks het aura van objectiviteit zijn dergelijke algoritmen niet waardenvrij: ze zijn gevoelig aan vertekening en invloed van buitenaf. Bovendien worden er kwalijke eigenschappen toegeschreven aan het vermeend het eenzijdig filteren van informatie: het zou ons mmogelijk ertoe brengen eenzijdige denkbeelden te onderhouden. Dit is een veronderstelling die voorbij gaat aan de realiteit dat algoritmische uitkomsten slechts bestaan in een continue interactie tussen gebruikers en het online platform. Gebruikers kunnen weerstand bieden aan algoritmen en hen zelfs beïnvloeden. De complexe wederkerige relatie tussen gebruikers en algoritmen wordt te zeer uit het oog verloren in empirisch onderzoek. Dit project heeft als doel om de rol van gebruikers in twee vormen van algoritmishe vertekening te onderzoeken in de context van Google Search: (a) algemene vertekening van zoekresultaten en (b) geïndividualiseerde vertekening in de vorm van gesponsorde resultaten, en dat voor twee cases: (a) politieke informatie en (b) gezondheidsinformatie. Hiervoor wordt een nieuwe methode ontwikkeld op basis van een op maat gemaakt online platform dat  toelaat om verschillen in platformwerking te emuleren en de impact ervan na te gaan door het observeren en bevragen van werkelijke gebruikers.

Datum:1 jan 2020 →  31 dec 2023
Trefwoorden:Google Search, algorithm bias
Disciplines:Methodologie voor communicatieonderzoek, Wetenschaps- en gezondheidscommunicatie, Informatie retrieval en web search, Informatietechnologieën