< Terug naar vorige pagina

Project

Scapula positionering en 3D beweging bij proefpersonen met en zonder nekpijn/

Nek pijn is één van de meest voorkomende musculoskeletale klachten, met een punt prevalentie tussen 10% en 22%. De lifetime prevalentie wordt geschat op 67% tot 71%, waarmee aangetoond wordt dat ongeveer twee-derde van de bevolking een episode van nekpijn zal ervaren in hun leven. Verschillende wijzigingen in scapulo-thoracale spieractiviteit werden reeds gerapporteerd bij patiënten met nekklachten. Tevens is er klinisch bewijs van een gewijzigde scapula positionering en bewegingspatroon tijdens een elevatie taak van de schouder bij patiënten met nekklachten in vergelijking met gezonde proefpersonen. Echter, in de literatuur ontbreekt er duidelijk een grondige analyse van deze associatie tussen scapulaire bewegingen en nek pijn. Deze inzichten zouden nochtans een fundament kunnen betekenen voor een aangepaste therapie en/of preventie bij patiënten met nek pijn. Dit alles leidt tot de volgende onderzoeksvragen: hebben patiënten met nek pijn een gewijzigde scapulaire positie en/of bewegingspatroon?; en welke variabelen hebben een invloed op deze scapula-positionering bij de patiënten met nek pijn? Om deze onderzoeksvragen te beantwoorden, worden patiënten met graad II nek pijn volgens de Classification of The Bone and Joint Task Force on Neck Pain en een gematchte groep gezonde proefpersonen geïncludeerd. Pijn en functioneren wordt geëvalueerd met een visueel analoge schaap, de Neck Disability Index, de Neck Bournemouth Vragenlijst en een mobiliteitsmeting van de cervicale wervelkolom (CROM). Aansluitend wordt de scapulaire beweging en positionering geregistreerd met de Polhemus 3SPACE FASTRAK, zodat de scapulaire posterieure/anterieure tilt (X-as), scapulaire opwaartse/neerwaartse rotatie (Y-as) en externe/interne rotatie (Z-as) geregistreerd kunnen worden.
Datum:1 jul 2016 →  31 dec 2017
Trefwoorden:NEKPIJN, SCAPULA, BEWEGINGSANALYSE
Disciplines:Orthopedie, Humane bewegings- en sportwetenschappen, Revalidatiewetenschappen