< Terug naar vorige pagina

Project

Retoriek in duurzaamheidsrapportering en monitoring mechanismen: Interdependenties met duurzaamheidspresaties en impact op financiële en institutionale legitimiteit.

Duurzaamheidsverslagen zijn discretionaire communicatiemiddelen om duurzaamheidsprestaties te signaleren aan externe partijen. Motieven voor de verspreiding zijn divers, maar centraal staat publiek impressiemanagement Een onderneming kan in deze beroep doen op retorisch impressiemanagement teneinde de overtuigingskracht van de verslaggeving te versterken. The effectiviteit van zulk retorisch gedrag is evenwel afhanhelijk van de geloofwaardigheid van de boodschap. Externe waarmerking, geïnstitutionaliseerde rapporteringsformaten, stakeholder engagement en interne beheersstructuren kunnen een centrale rol spelen in het vestigen van externe geloofwaardigheid.
Datum:1 jan 2017 →  31 dec 2020
Trefwoorden:REDEKUNST
Disciplines:Communicatiewetenschappen, Journalistiek en professioneel schrijven, Media studies, Andere media en communicatie
Project type:Samenwerkingsproject