< Terug naar vorige pagina

Project

De afweging van ideologische zuiverheid vs. pragmatisme: "Upper echelons" en het strategisch management van de ideologie van Islamitische banken, 2002-2016.

Organisaties concurreren hoe langer hoe meer niet alleen om middelen maar ook om ideologische dominantie. Dit gaat vaak samen met de opkomst van concurrerende oppositionele institutionele logica's (in dit project de Westerse logica van bankieren t.o.v. 'Islamic banking'). In de huidige literatuur ontbreken studies die erkennen dat ideologische competitie in een wereld van rivaliserende logica's van strategisch belang is voor organisaties. Dit is een lacune omdat strategische keuzes ivm ideologische positionering de identiteit van organisaties bepalen en dus verstrekkende gevolgen kunnen hebben voor haar toekomst. Zulke keuzes hebben vaak betrekking op de strategische "trade-off" tussen ideologische zuiverheid vs. pragmatisme en hybridisatie. Het strategisch management van de ideologische blauwdruk van een organisatie – haar ideologische principes en waarden --, en de rol van de dominante coalitie (de 'Upper Echelon') die hieraan richting geeft hebben jammer genoeg weinig aandacht gekregen in het verleden. Wij proberen deze lacune op te vullen door te focussen op een boeiende setting, namelijk 'Islamic banking' in de (periode 2002-2016). In dit project onderzoeken wij hoe Islamitische banken deze strategische "trade-off" benaderen met behulp van een reeks van vernieuwende, maar samenhangende kwantitatieve en kwalitatieve studies.
Datum:1 jan 2017 →  31 dec 2020
Trefwoorden:ISLAM
Disciplines:Theorie en methodologie in de filosofie, Filosofie, Ethiek, Andere filosofie, ethiek en religiestudies niet elders geclassificeerd
Project type:Samenwerkingsproject